Eğitim sosyolojisi

Başlık
Eğitim sosyolojisi

ISBN
9786258325270

Basım Bilgisi
3. baskı

Yayım Bilgisi
Ankara: Pegem Akademi, 2022

Fiziksel Açıklamalar
154 sayfa

Genel Not
Yaşamımızı kuşatan birçok etkileşim, sosyal örüntü ve örgüt sorgulamadığımız ayırdında olmadığımız bir bütünlüğün parçasıdır. Sosyoloji insan etkileşimlerinin yanı sıra, aile, ekonomi, siyaset, eğitim, din gibi kurumları sistematik olarak inceler. Bu incelemeyi yaparken, incelenecek olan gerçekliğe nesnel olarak yaklaşarak nasıl işlediğine bakar. Buradan hareketle eğitim ile sosyoloji arasında kopmaz bir bağ vardır. Toplumun ne yaptığını bilen ve toplumun sürdürülmesini sağlayan bilinçli bireylere ihtiyacı vardır. Bireylerin toplumsal bir varlık olarak yaşamını sürdürmesi modernleşme ile birlikte devletin görevi haline dönüştüğünden, devlet toplumdaki bireylerin her birini en erken yaşta toplumsallaştırmakla yükümlüdür. Bu nedenle kurumsal eğitim toplumun sürdürülebilmesi için kaçınılmazdır. Sosyoloji ile eğitimin ilişkisi güçlü ve vazgeçilmez bir ilişkidir. Sosyolojinin ana kurumlarından birisi olan eğitimin hem bir sistem olarak hem de bireyler üzerindeki etkisi konusu tarih boyunca tartışılan bir konu olsa da hala araştırılmaya ve üzerinde yoğunlaşmaya değer bir konudur. Eğitim bireyi geniş topluma hazırlayan, toplumsal dinamiklerin tümünü içinde barındıran, hem birey hem de toplum için vazgeçilmez olan bir sosyolojik kurumdur. Sosyolojide eğitim sistemi ve onun yeni nesli şekillendirme ve vatandaş yerleştirme görevi konusundaki sorunları anlayabilmek için sistemin nasıl işlediğini anlamak gerekiyor. Eğitim ve toplum ilişkisinin anlaşılmasıyla eğitimdeki sorunlara çözüm bulunabilir. Bu çalışma öğrenciler için hazırlanan özgün ve mümkün olduğunca sosyoloji ve eğitim bağını anlamaya yardımcı olacak bir içeriğe sahiptir. Sosyolojinin ne olduğu ve ne işe yaradığı, toplum ve topluluğun anlamı, toplumsallaşma ve eğitim- sosyoloji ilişkisi, sosyolojinin öncüleri ve bu öncülerin eğitimle ilgili düşünceleri, çağdaşımız sosyologlarının eğitime bakışları, sosyolojinin alanlarını oluşturan tabakalaşma, sosyal hareketlilik ve değişme ile eğitimin ilişkisi, tartışılmaktadır. Sosyolojideki temel yaklaşımların eğitim konusundaki düşünceleri ve tartışmaları, Türkiye`de eğitim sosyolojisinin gelişimi, eğitim ve kültür, sosyolojinin temel toplumsal kurumları ile eğitim ilişkisi ile okul üzerine hazırlanmıştır. Bölümler okuma parçaları eklenerek zenginleştirilmiştir. Bu kitabın hem akademik olarak hem de öğrencilere ve eğitime ilgi duyan kesimlere yeni bir bakış açısı kazandıracağını ümit ediyoruz.

Özet
Yaşamımızı kuşatan birçok etkileşim, sosyal örüntü ve örgüt sorgulamadığımız ayırdında olmadığımız bir bütünlüğün parçasıdır. Sosyoloji insan etkileşimlerinin yanı sıra, aile, ekonomi, siyaset, eğitim, din gibi kurumları sistematik olarak inceler. Bu incelemeyi yaparken, incelenecek olan gerçekliğe nesnel olarak yaklaşarak nasıl işlediğine bakar. Buradan hareketle eğitim ile sosyoloji arasında kopmaz bir bağ vardır. Toplumun ne yaptığını bilen ve toplumun sürdürülmesini sağlayan bilinçli bireylere ihtiyacı vardır. Bireylerin toplumsal bir varlık olarak yaşamını sürdürmesi modernleşme ile birlikte devletin görevi haline dönüştüğünden, devlet toplumdaki bireylerin her birini en erken yaşta toplumsallaştırmakla yükümlüdür. Bu nedenle kurumsal eğitim toplumun sürdürülebilmesi için kaçınılmazdır. Sosyoloji ile eğitimin ilişkisi güçlü ve vazgeçilmez bir ilişkidir. Sosyolojinin ana kurumlarından birisi olan eğitimin hem bir sistem olarak hem de bireyler üzerindeki etkisi konusu tarih boyunca tartışılan bir konu olsa da hala araştırılmaya ve üzerinde yoğunlaşmaya değer bir konudur. Eğitim bireyi geniş topluma hazırlayan, toplumsal dinamiklerin tümünü içinde barındıran, hem birey hem de toplum için vazgeçilmez olan bir sosyolojik kurumdur. Sosyolojide eğitim sistemi ve onun yeni nesli şekillendirme ve vatandaş yerleştirme görevi konusundaki sorunları anlayabilmek için sistemin nasıl işlediğini anlamak gerekiyor. Eğitim ve toplum ilişkisinin anlaşılmasıyla eğitimdeki sorunlara çözüm bulunabilir. Bu çalışma öğrenciler için hazırlanan özgün ve mümkün olduğunca sosyoloji ve eğitim bağını anlamaya yardımcı olacak bir içeriğe sahiptir. Sosyolojinin ne olduğu ve ne işe yaradığı, toplum ve topluluğun anlamı, toplumsallaşma ve eğitim- sosyoloji ilişkisi, sosyolojinin öncüleri ve bu öncülerin eğitimle ilgili düşünceleri, çağdaşımız sosyologlarının eğitime bakışları, sosyolojinin alanlarını oluşturan tabakalaşma, sosyal hareketlilik ve değişme ile eğitimin ilişkisi, tartışılmaktadır. Sosyolojideki temel yaklaşımların eğitim konusundaki düşünceleri ve tartışmaları, Türkiye`de eğitim sosyolojisinin gelişimi, eğitim ve kültür, sosyolojinin temel toplumsal kurumları ile eğitim ilişkisi ile okul üzerine hazırlanmıştır. Bölümler okuma parçaları eklenerek zenginleştirilmiştir. Bu kitabın hem akademik olarak hem de öğrencilere ve eğitime ilgi duyan kesimlere yeni bir bakış açısı kazandıracağını ümit ediyoruz.

Konu Terimleri
Sosyal bilimler, -- Sosyoloji
 
Social sciences, -- Sociology

Ek Yazar
Oktik, Nurgün
 
Varışlı, Berfin
 
Tuncer, Mehmet Cenker

Elektronik Erişim
Tam metin erişmek için tıklayınız.


KütüphaneMateryal TürüDemirbaşYer NumarasıDurumu/İade Tarihi
Elektronik KütüphaneE-Kitap192261-1001XX(192261.1)Turcademy