Türkçe öğretiminde etkinlikler

Başlık
Türkçe öğretiminde etkinlikler

ISBN
9786051701059

Yazar
Çer, Erkan

Yayım Bilgisi
Ankara: Anı Yayınları, 2016

Fiziksel Açıklamalar
257 s. : tabl. , ill. ; 24 cm.

Genel Not
Türkçe öğretiminin başat amacı, anlama ve anlatma becerileri gelişmiş düşünen ve duyarlı bireyleri yetiştirmektir. Bu amacın gerçekleştirilmesinde etkinlik temelli ortamlara gereksinim vardır. Çünkü okuma, konuşma, yazma ve dinleme becerilerin öğretilmesinde salt bilgi odaklı yaklaşımların benimsenmesi, öğrencilerin öğrenme sürecinde yaşantılardan yoksun bırakılması, öğrencilerin dilsel becerilerine yönelik öğrendiklerini davranışa dönüştürememelerine yol açabilir. Özellikle Türkçe öğretiminde sanatçı tarafından hazırlanmış çocuk gerçekliğine uygun ve çocuğa göre olan yazınsal nitelikteki çocuk edebiyatı yapıtlarından yararlanılmaması ve yapıtların etkinliklerde başat bir uyaran olarak yer almaması, Türkçe öğretiminde istenilen verimin ortaya çıkmasını engelleyebilir. Bu bakımdan, Türkçe öğretiminin etkili bir biçimde etkinlikler yoluyla gerçekleştirilmesi gerekir. Türkçe öğretiminin sorunlarının giderilmesinde de etkinliklerin yaşamsal önemi vardır. Dilsel becerileri bütünsellik anlayışıyla, farklı yöntem ve tekniklerle, görsel, dilsel ve işitsel uyaranlarla destekleyen etkinlikler, Türkçe derslerinin bilgi dersi olarak görülmesinin, Türkçe derslerinde salt ders kitabına bağlı kalınmasının, dilsel becerilerin tek tek ele alınmasının, öğretici metinlerle dersin işlenmesinin, derslerde sürekli olarak dilbilgisi kurallarının öncelenmesinin, düz anlatım ve soru-yanıtın çok fazla yeğlenmesinin önüne geçmektedir. Bu yönüyle, ilköğretim düzeyinde Türkçe öğretiminin niteliğini arttırmak için öncelikle Türkçe öğretiminin etkinlik temelli olarak yapılandırılması gerekmektedir. Bu kitap, "Türkçe Öğretiminde Etkinlikler", "Etkinlik Örnekleri" ve "Eğitim Durumları" olmak üzere üç bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde, okuma, dinleme, konuşma ve yazma becerilerine ilişkin olarak etkinliklerin nasıl olması gerektiğine yönelik bir çerçeve sunulmuştur. İkinci olarak, öğrencilerin sanatçılar tarafından hazırlanmış görsel, dilsel ve işitsel uyaranlarla ilgili etkinlik örnekleri verilmiştir. Son olarak ise, Türkçe öğretiminin kazanımlarının yansıtıldığı, etkinlik örneklerinin sunulduğu çok uyaranlı eğitim ortamlarına katkı sağlayan eğitim durumları verilmiştir.

Özet
Türkçe öğretiminin başat amacı, anlama ve anlatma becerileri gelişmiş düşünen ve duyarlı bireyleri yetiştirmektir. Bu amacın gerçekleştirilmesinde etkinlik temelli ortamlara gereksinim vardır. Çünkü okuma, konuşma, yazma ve dinleme becerilerin öğretilmesinde salt bilgi odaklı yaklaşımların benimsenmesi, öğrencilerin öğrenme sürecinde yaşantılardan yoksun bırakılması, öğrencilerin dilsel becerilerine yönelik öğrendiklerini davranışa dönüştürememelerine yol açabilir. Özellikle Türkçe öğretiminde sanatçı tarafından hazırlanmış çocuk gerçekliğine uygun ve çocuğa göre olan yazınsal nitelikteki çocuk edebiyatı yapıtlarından yararlanılmaması ve yapıtların etkinliklerde başat bir uyaran olarak yer almaması, Türkçe öğretiminde istenilen verimin ortaya çıkmasını engelleyebilir. Bu bakımdan, Türkçe öğretiminin etkili bir biçimde etkinlikler yoluyla gerçekleştirilmesi gerekir. Türkçe öğretiminin sorunlarının giderilmesinde de etkinliklerin yaşamsal önemi vardır. Dilsel becerileri bütünsellik anlayışıyla, farklı yöntem ve tekniklerle, görsel, dilsel ve işitsel uyaranlarla destekleyen etkinlikler, Türkçe derslerinin bilgi dersi olarak görülmesinin, Türkçe derslerinde salt ders kitabına bağlı kalınmasının, dilsel becerilerin tek tek ele alınmasının, öğretici metinlerle dersin işlenmesinin, derslerde sürekli olarak dilbilgisi kurallarının öncelenmesinin, düz anlatım ve soru-yanıtın çok fazla yeğlenmesinin önüne geçmektedir. Bu yönüyle, ilköğretim düzeyinde Türkçe öğretiminin niteliğini arttırmak için öncelikle Türkçe öğretiminin etkinlik temelli olarak yapılandırılması gerekmektedir. Bu kitap, "Türkçe Öğretiminde Etkinlikler", "Etkinlik Örnekleri" ve "Eğitim Durumları" olmak üzere üç bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde, okuma, dinleme, konuşma ve yazma becerilerine ilişkin olarak etkinliklerin nasıl olması gerektiğine yönelik bir çerçeve sunulmuştur. İkinci olarak, öğrencilerin sanatçılar tarafından hazırlanmış görsel, dilsel ve işitsel uyaranlarla ilgili etkinlik örnekleri verilmiştir. Son olarak ise, Türkçe öğretiminin kazanımlarının yansıtıldığı, etkinlik örneklerinin sunulduğu çok uyaranlı eğitim ortamlarına katkı sağlayan eğitim durumları verilmiştir.

Konu Terimleri
Literacy -- Study and teaching.
 
Okuma (ilk).
 
Okuryazarlık -- Çalışma ve öğretim.
 
Reading (Elementary).
 
Turkish language -- Study and teaching (Elementary).
 
Türk dili -- Çalışma ve öğretim (İlk).

Elektronik Erişim
Tam metin erişmek için tıklayınız.


KütüphaneMateryal TürüDemirbaşYer NumarasıDurumu/İade Tarihi
Elektronik KütüphaneE-Kitap182704-1001LB1576Turcademy